Saturday, December 1, 2012

CERPEN : I LOVE YOU MR. TWILIGHT part 1




Tin air milo ku pijak-pijak sampai kemik lalu ku buang ke dalam tong sampah kitar semula. Semua pelajar yang berada di situ tercengang melihat perbuatan ku. Dasar mamat twilight! Aku benci kau.

Selamba badak berendam jer dia malukan aku depan pelajar-pelajar lain.

“Isha, asal ni? Dah macam king kong aku tengok kau. Tak pernah-pernah dalam dua bulan kau kat sini muncul perangai gila ni. Pemberontakan ke apa?” Katrina menegur aku.

“Mamat twilight tu buat hal dengan aku. Berlagak macam lah dia bagus. Padahal dalam kelas pantang ada masa luang buat tahi mata je dia tahu. Lagi satu muka tu dah macam tempek tepung jagung aku tengok. Huh!” aku memang marah gila dengan mamat tu.

“Maksud kau Tengku Aril ke?” apasal lah bendul sangat kawan aku ni.

“Yalah, dah dia jer yang muka tepung. Kat sekolah ni mana ada orang lain dah,”

“Jahatnya mulut kau. Dah dia memang putih melepak. Nak buat macam mana. Setahu aku dia jarang cakap dengan orang,” minah ni tak nak caya aku pulak dah.

Aku merengus kasar. Langkah kaki ku dipercepatkan kerana risau terlambat masuk kelas. Biasalah waktu cikgu garang lah yang paling aku takut.

Sampai je di kelas mataku tepat memandang ke mamat twilight tu. Gelaran tu aku bagi special kat dia. Aku masih ingat waktu tu aku baru saja pindah ke sekolah ni. Dalam 30 orang pelajar yang lain dia seorang jer yang tak berkenalan dengan aku. Malah dia tidur pulak masa sesi perkenalan.

Mula-mula aku ingat dia ni pemalas. Tapi masa cikgu mengajar dia persis seorang genius. Sentiasa fokus dan tak pernah miss kelas. Tapi bila je cikgu keluar dari kelas dia terus tidur. Lagi satu yang aku hairan wajah dia yang putih melepak tu menjadi tanda tanya dalam kepala otak aku ni. Nak kata bedak aku rasa tak, sebab masa solat berjemaah hari tu aku tengok lah dia amik wuduk tapi tak berubah langsung wajah dia. Kalau seminggu tu okay lah. ni dah dua bulan lebih aku kat sini. Terus aku bagi gelaran mamat twilight. Yalah macam Edward Cullen dalam filem Twilight tu. Jangan-jangan dia pun… ish takut aku.

Satu hal lagi, tadi dia malukan aku dalam koop(koperasi). Aku tegur dia.

“Mamat Twilight minum dutchlady full cream jugak ke?” Aku pun sewel tanya macam tu.

“Could you please shut your mouth? Who are you to judge me? Mine your own business. And please, calling me with ‘mamat Twilight’ are not helping you to increase your popularity in this school,” amik kau! Depan cikgu dan pelajar-pelajar lain. Tebal muka aku masa tu. Tu yang setin air milo aku habiskan dalam masa kurang seminit dan aku pijak-pijak tin tu persis memijak mamat twilight tu.

“Saya tak rasa yang kelas saya ni untuk awak berangan-angan,” alamak kantoi dah. Macam-mana lah aku tak ingat yang Cikgu Hani dah masuk kelas.

Semua pelajar dalam kelas 5 Alpha merenung tajam ke arah ku. Mama you gotta help me out!

“Now, get out from my class. And take your books too,” okay aku dah kena demerit. Siapa tak kenal dengan cikgu ni.

“Cikgu, saya mintak maaf cikgu. Saya janji tak kan buat lagi. Saya tak mahu keluar dari kelas ni. Cikgu tolonglah saya,” aku cuba merayu.

Mamat twilight memandang sinis. Seolah-olah yang dia cakap kat aku padan muka.

“Class, selama setahun lebih saya bersama kamu semua ada saya ringankan denda and ignore my promise?”

“Tidak cikgu,” seluruh kelas menjawab.

“So?”

Aku pun bingkas bangun dan melangkah longlai keluar dari kelas. Bencinya hidup ni.
Apa lagi di tepi longkang lah tempat duduk untuk pelajar yang kena denda. Banyak mata-mata yang duk perhatikan aku. Malunya aku.


****************************************************************

DUA MINGGU SEBELUM PEPERIKSAAN SPM

“Woit! Senyap jer hari ni. Apasal? Putus cinta ke?” entah dari mana si Katrina datang pun aku tak tahu.

“Banyak lah kau punya putus cinta. Aku tak pernahnya bercinta ni kan pulak nak putus cinta,” aku membangkang kata-kata Katrina.

“Yalah, masa orang ajak couple kau tak nak. Jual mahal konon kan? Eleh, ada lagi perempuan yang tak pernah couple. Kau biar betik?” tak percaya lagi minah ni. Nak suruh aku buat apa baru nak percaya? Masalah-masalah!

“Ikut suka laki kau lah. aku nak continue membaca. Eh, Kat. Kau perasan tak?”

“Apa?”

“Kau ni, kau perasan tak yang ada new couple kat dalam kelas kita,” aku bisik kat telinga Katrina. Risau kalau-kalau ada orang dengar aku duk bergosip.

Katrina mengerutkan dahinya. Tanda tak faham.

“Ooo, maksud kau twilight couple tu ke?” lambat betul connection dalam otak minah ni.

Aku mengiakan.

“Tak sangka kan? Nampak jer senyap tapi couple dengan minah tak cukup seposen tu? Kau tahu si Aril tu playboy. Dasar jantan tak tahu malu. Ingat tak masa cikgu announced kat assembly pasal dua minah gaduh kat kantin,” bersungguh-sungguh Katrina bercerita.

Aku mengangguk laju. Pasal tu. Ish tak kan lah.

“Ha, dorang berebutkan Aril. Tapi mamat tu selamba jer lah. Sebab banyak lagi awek dia. Kalau aku lah kan, dah lama aku tembak dengan peluru meriam,” dahsyat sungguh minah ni.

“Tapi yang aku heran asal mamat tu ramai sangat perempuan? Walhal dia senyap dan Nampak serius. Aku tengok yang dia berkawan dengan budak yang setaraf dengannya je. Kau tahu lah kan dalam kelas kita hanya ada dua orang anak orang kenamaan. Tu pun dua-duanya dia dan Zam,” aku kehairanan sungguh.

Katrina mengangguk saja.

“Perempuan tak habis dengan bergosip! Tak der benda lain ke? Nah, surat untuk kau,” Zam yang datang dari mana pun aku tak tahu. Dia menghulurkan surat kepada ku. Jantungku dup dap dup dap.

“Surat apa? Siapa bagi?” soal ku kebingungan.

“Kau baca lah. aku blah dulu,” Zam pun terus berlalu meninggalkan aku dan Katrina. Katrina cuba menilik sampul surat tersebut. Dia menyuruh aku membacanya. Sampul surat ku buka.

Kehadapan Q,

Salam, terima kasih kerana sudi membaca surat ini. Jangan berhenti membaca. Bacalah hingga akhir. Q, mungkin awak bingung kenapa saya menulis surat ini kan? Saya pun tak tahu kenapa. Selama awak berada di sekolah ni saya hanya mampu melihat awak. Mungkin awak fikir saya sombong sebab tak pernah tegur awak dan budak-budak yang lain.

Bagi saya, tidak penting untuk menegur orang yang kita tak tahu nak cakap apa. Kerana saya takut ada yang ambil kesempatan.

Q, sebenarnya sudah lama saya pendamkan perasaan saya kepada awak. Saya cuba menolak perasaan saya. Tapi saya tak boleh. Senyuman awak dan kelakuan awak dalam kelas menjadi mimpi saya kala saya tidur.

Awak ingat lagi pasal air dutchlady tu? Maafkan saya kerana bersikap sedemikian. Bukan saya berlagak. Selepas je saya marah awak, hati saya macam tak tenang. Awak lah yang letak gelaran Mamat Twilight kat saya. Dan awak berani untuk bergurau dengan saya.

Saya ingat lagi lawak bodoh awak ketika subjek Fizik. Memang saya tak ketawa, tapi dalam hati saya bagai nak rak ketawakan lawak awak tu. Saya suka perempuan macam tu.

Q, bantu lah saya. Penuhilah kekosongan hati ini. Sebelum kita exam saya nak juga awak jadi milik saya. Q, jumpa saya selepas sekolah. Dekat taman bunga ya? Bawalah Kat kalau awak mahu. Saya akan tunggu awak sehingga awak dating tak kira hujan atau panas.

Mamat Twilight a.k.a Aril


Aku melipat surat tersebut. Cantik tulisannya. Dakwat yang digunakan pula adalah dakwat warna merah darah.

“Mamat twilight suka kat kau? Kau biar betik. Playboy tu. Jangan kau makan pujuk rayu dia beb. Kau tak payah pergi lah ya?” Katrina cuba mengusutkan fikiran ku.

Aku hanya diam membisu. Sukar aku nak buat keputusan. Pengumuman dibuat menandakan ketibaan tuan pengetua ke dewan sekolah. Mataku terpaku pada Aril. Dia tersenyum padaku. For the last time, he smiled at me. Aku cair macam ais kat kutub utara. Ucapan Tuan Pengetua tenggelam bersama angan-angan ku.


*********************************************

Sudah seminggu aku dan dia couple. Dia lah cinta pertama ku. Keikhlasannya membuatkan aku gila. Aku masih ingat dia proposed aku di taman bunga. Ramai pelajar yang melihat peristiwa itu. Ada yang bersorak. Katrina pula sudah menjauhkan diri daripada ku. Dia kata yang lelaki itu hanya ingin mainkan perasaan ku. Tapi aku tak percaya kerana selama kami berhubungan dia tidak pernah lengkang dari ku. Malah semua pelajar cemburu melihat aku bersama dia.

Aku juga sering belajar bersama dengannya. Kadang-kadang aku hilang tumpuan kerana melihat wajahnya yang tampan dan suaranya yang melemahkan ku. Dia juga kerap senyum padaku.

“Hai, menungkan apa tu? Ada problem ke?” Aril menegur ku.

Aku menggeleng dan tersenyum padanya.

“Jom, kejap lagi ada bengkel untuk subjek Kimia. Semua pelajar dah berkumpul kat dewan ilmu,” kami berdua berjalan seiringan.

Aku terpandang Katrina yang melihatku dari jauh bila ku sampai di dewan. Dia terus mengalihkan pandangannya. Kami berdua duduk di tempat belakang kerana di depan sudah penuh dengan pelajar lain.

Kelihatan seorang guru lelaki masuk ke dewan. Mungkin dia akan mengendalikan bengkel hari ni. Aril nampak begitu fokus. Aku cuba menganggu dia dengan mencuit pensil ku ke keningnya. Kami ketawa. Dia senyum padaku dan memegang tangan ku. Dia tulis I Love You Q! di atas buku notanya.

Aku tersenyum bahagia. Selama dua jam bengkel itu diadakan, kami dibenarkan untuk rehat dan ke library untuk ulang kaji. Kami berdua ke taman bunga. Hari ni aku ada bawa kek coklat yang aku buat khas untuk Aril.

Dia begitu suka dengan kek coklat ku. Aku gembira. Kami habiskan masa di sekolah dengan berada di situ.

“Aril, I love you too much and I can’t live without you,” aku menyatakannya dengan bersungguh-sungguh.

“Quraisya, I do love you too. More than you love me. I just need you. Only you,” kata-kata tersebut membuatkan aku bahagia sangat.

“Please, stay with me forever,” aku tak mahu kehilangannya. Dia dah curi hatiku.

Dia mengangguk. Kami berbual tentang banyak perkara. Kami juga menyanyi bersama-sama. Sungguh akulah orang yang paling bahagia di sekolah ni. Semua cikgu tak marahkan kami kerana Aril adalah anak orang kenamaan. Aku ingin hidup dengannya.

******************************************************

Majlis restu ilmu diadakan di sekolah. Tinggal dua hari lagi untuk pelajar-pelajar tingkatan lima bertungkus-lumus untuk menghadapi peperiksaan besar iaitu SPM. Aku pula tidak berenggang langsung dengan Aril.

Acara bermaafan dengan semua guru diadakan, ramai pelajar yang menangis dan memohon maaf dengan guru-guru. Tak berkat ilmu kalau guru tidak memaafkan kita. Semua guru dah ku minta maaf. Mujurlah aku tidak ada membuat sebarang masalah di sekolah ini.

Mula-mula aku datang ke sekolah ni pada awal tahun aku menidakkan yang aku takkan gembira bersekolah di sini. Tapi sebaliknya aku terlalu gembira. Tambahan pula ada Aril.

Katrina memandang ku dengan pandangan yang tajam. Hubungan kami renggang. Tapi aku tak kisah sangat kerana aku ada Aril.

“Isha, Aril nak jumpa kau dekat taman bunga sekarang,” Diana memberitahuku. Aku mengucapkan terima kasih dan berlalu ke taman bunga. Aku melihat dia tersenyum. Zam dan beberapa orang kawannya yang lain juga ada di situ. Beberapa kawan wanita juga ada di situ.

“Hai semua. Aril ada apa awak nak jumpa saya? Awak dah jumpa cikgu-cikgu kita?” aku mencapai jari jemarinya yang cantik itu.

Dia tersenyum sahaja.

“Q, do you love me?” soal Aril di depan kawan-kawannya. Malu aku dibuatnya.

“Yes, I love you for a thousand years,” jawapan ku membuatkan semua yang berada di situ menepuk tangan dan ketawa. Mungkin mereka gembira melihat kami.

Zam menepuk belakang Aril dan berjabat tangan dengan Aril.

“You won this game. Here your money and your guitar. It’s limited edition. Look at here, your name Aril,” aku tak faham apa yang mereka bualkan.

Maria memeluk pinggang Aril dan melentokkan kepalanya ke bahu Aril. Apa yang perempuan ni sedang buat?

“For your information Miss Quraisha, we are playing an awesome game. Aril kena buatkan kau gila kat dia. He got RM 500 from us and a limited edition guitar with his name. Now, he win this game. Thanks for your cooperation. Aril is my boyfriend. All of girl who dating with him, semuanya toy bagi dia. So, I hope you don’t mind it sebab I pun tak kisah bila Aril bersama dengan you. Chill ok?” Maria menyatakan kesemuanya.

Hatiku bagai ditusuk dengan pedang yang tajam. Aku terduduk. Mereka semua ketawa di atas kesedihan ku. Apa salah ku sampai mereka sanggup buat aku macam ni? Air mataku laju mengalir.

“Kenapa kau buat aku macam ni? Apa salah aku pada korang semua? Sedangkan aku tak pernah bercakap dengan korang. Kenapa mesti aku?” esakan ku bertambah kuat.

“Woi, Quraisha. Kau tu kena sedar yang aku dengan kau bagai langit dan bumi. Terlalu banyak perbezaan dan kau tak setaraf dengan kau. Kenapa mesti kau? Jangan nak buat lawak bodoh lah. kau yang cemarkan nama aku. Semua orang gelar aku mamat twilight. Apabila pelajar-pelajar sekolah ni bercakap pasal aku di facebook or twitter dorang akan gelar aku sebagai mamat twilight. Now everyone know that name. thanks sebab kau dengan kotornya cari nama kat sekolah ni. Semasa aku ada dinner dengan keluarga aku dan keluarga Dato’ Osman, anak dia panggil aku mamat twilight. They laughed at me. That was full of shamed. Kalau kau nak tahu selepas je kau bagi makan kek yang kau buat tu. Aku muntah-muntah. So jangan kau nak bermimpi lah. kau tu layak dilayan sebagai hamba jer. Tak sangka kau mudah diperbodohkan,” mereka semua ketawa dengan kuat dan meninggalkan aku sendirian.

Ya Allah, kenapa aku dilayan sebegini. Ketika aku hampir dengan peperiksaan besar. Kalau lah aku dengar cakap Katrina dulu mesti semua ni tak kan berlaku dalam hidup ku. Ya Allah maafkan aku kerana berpaling dari mu.

***************************************************

Aku bersandar di tepi dinding dewan peperiksaan. Air mataku laju mengalir. Kesemua tujuh subjek aku tak pasti akan dapat result yang terbaik. Dua lagi subjek yang amat bermakna bagiku iaitu Kimia dan Biologi.

Masa depan aku hancur. Aku masih tak dapat lupakan perbuatan mereka semua. Sekarang aku sendirian tanpa teman baikku. Aril dan Maria lalu dihadapan ku. Jelas menunjukkan yang mereka berdua gembira. Segumpal kertas dicampakkan ke atas ku. Aku membuka gumpulan tersebut.

POOR YOU!! THERE”S NO PRINCE GONNA STOP YOUR TEARS BECAUSE YOU ARE NOT CINDERELLA. GOOD LUCK FOR YOUR SPM!! LOSER!


Air mataku laju mengalir. Ada beberapa pasang mata memandang ku. Aku bangun dan berlari mendapatkan mereka berdua.

“Korang berdua memang manusia yang tiada hati perut. Bergembiralah kau di atas kesedihan ku. Suatu hari nanti kau lagi teruk dariku. Kau ingat hidup ni seperti roda. Kau akan terima balasan dari Allah suatu hari nanti. Ambil kertas ni balik. Thank you Mr. Twilight!” aku terus berlalu. Biarlah aku tanggung semua salah yang ku buat padaMu Ya Allah. Aku harap kau di pihak ku Ya Allah.

“Isha!” seseorang memanggilku. Aku menoleh ke belakang. Katrina mendekati ku.

“Kat,” suara ku lemah.

“Isya, aku mintak maaf sebab tak pedulikan kau. Aku tak tahu yang kau dah lama break dengan Aril. Aku baru je dapat tahu dari Zam yang mereka dah mempermainkan kau. Aku siap dah bagi penampar kat Zam tu. Cuma kat setan-setan yang lain belum lagi ku settle. Terus aku tolak propose si Zam tu. Isya, kau ok ke?” sikap Katrina membuatkan aku memeluk dirinya. Kuluahkan segala yang terbuku di bahunya. Aku terus menangis tanpa henti.

“Aku rindukan kau Kat. Aku terlalu rindukan kau. Maafkan aku kerana tak dengar apa yang kau cakap. Hidup aku sepi Kat. Aku malu nak berjumpa dengan kau. Masa depan aku musnah. Aku tak tahu samaada aku jawab dengan betul semua soalan,”

“Tak pe Isya. Kau boleh buat lah. jangan fikir. Past is past. Now, there are two more subjects are waiting for us next week. Malam ni kita study sama ok? Aku tidur kat rumah kau. I know you are a strong girl. Let them happy, soon they will regret,” Katrina menenangkan aku.

Ya Allah terima kasih kerana kau kembalikan persahabatan kami. Aku takkan sia-sia kan persahabatan ini. Terima kasih Allah.

1 comment:

  1. akak nak follow tapi tak ada button follow. bila follow sng saya nak baca cerita awk :)

    ReplyDelete